Thursday 22 September 2011

MENULIS ITU MELUKIS DALAM SENI RUPA MELAYU

@SZI , " Menulis" , akrilik atas kulit kepah, 1997
ISTILAH SENI RUPA semakin dipinggirkan. Usaha yang dilakukan oleh Allahyarham Seniman Negara Datuk Syed Ahmad Jamal dengan pameran dan menghasilkan buku RUPA DAN JIWA adalah kerja sahih yang disahkan oleh Naib Cancelor UM..Prof Diraja Ungku Aziz. Buku ini menjadi rujukan di lakangan pelajar seni. Tetapi pengkaji , penulis, pengajar masih bertingkah lidah. Sekejap Seni Tampak, sekejap Seni Rupa, Seni Halus. Tengku Sabri dengan tegas mengukuhkan seni rupa  dalam kajin  dan tulisannya Seni Rupa Malaysia (SERUM) . Nah sekarang muncul istilah Seni Visual. Balai  Seni Lukis Negara pun menjadi Balai Seni Visual Negara. Sekarang baru nak diaktakan. Jadi akta penubuhan Galeri Seni Negara tahun 1957 sudah kemana?

Saya ingin mengimbau makna 'menggambar' atau melukis reka bentuk seni  ukir dalam membina  istana Melaka, seni hias pakaian termasuk 'menulis bunga kain'..ini tercatat dengan sahih dalam teks klasik Melayu yang memerikan keindahan budaya pada abad ke 15 M, Antara contoh dikutip:
1) Pakain Puteri  Wi Kesuma di Tanjung Pura, '...berkain segara kuning bertulis madu memancar...' (teks Sejarah Melayu)
2) ' ... Maka ditulis oleh Hang Nadim pada kertas bunga yang seperti kehendak hatinya. Telah dilihat oleh penulis Keling yang banyak itu. maka sekeliannya hairan tercengang-cengang melihat kelakuan tangan Hang Nadim menulis itu...Demikianlah bunga yang hamba kehendaki (Sejarah Melayu) ..

Dua contoh kutipan di atas, dengan mudah merangkap makna menulis dan melukis itu sedarjat.Istilah melukis belum digunakan pakai sehingga abad ke 17. Sedangn penulis disebut pujangga sudah menghasilkan tulisan ilmu agama dan sejarah. Dengan mengguna bahan yang sama, tinta dan kertas, maka penulis yang menghasilkan kitab (buku) mengguna terma yang sama unuk memerikan tentang kerja melukis  seperti yang ktia fahami sekarang. Begitu juga pemerian tentang rupa dan  bentuk, teknik menghasilkan kerja seni rupa, mengukir, menetas, menjahit, menyulam, memahat,  pun berulang dalam teks klasik, ketika memerikan tingkah penghasilan seni budaya. Termasuk menata,  menyusun peralatan di petarakana , cara memakai sarung, kain panjang, ikat destar. Semuanya membawa makna menukis dan menulis bunga yang indah untuk dipakai sebagai sepersalinan dengan reka sorak, bunga dan warna.

Maka dalam adat dan adab, bayangkan kalau lukisan budaya ini masih diakui,'..kalau masuk ke dalam (istana) jika tiada kain berpancung..bersebai, tiada dapat masuk ... berkeris di belakang masuk ke dalam ia dirampas oleh penunggu pintu...' ini bererti tidak mudah menerima masuk orang luar ke dalam rumah budaya....
anda yang melukis
pencetak, pewarna, pengarca
ya anda sedang menulis
melakar dan melukis
tinta, kertas , tanah, kayu, pasir, air , kanvas ada di tanganmu!
Inilah Seni Rupa , wajah dan jiwa kita!!!

Mari kita nikmati, tulisan pelukis tentang seni rupa Melayu (seni ukir), oleh Latif Mohidin
" Ukiran Angin Tenggara " - buat pengukir tua di pedalaman,

Versi 1:
Fajar sutera menjalar ke bumi
warna dewangga pecah di ufuk
bertaburlah penuh manik keemasan
lingkar sulur menyala di bumbung

sekali lagi pada saat subuh ini
sisik dan surai sinar berhamparan
di sepanjang gugusan pulau-pulau
sekali lagi kami siap rela menduga
simpang - siur anyaman erat kehidupan'

Sajak, puisi moden ini ada versi 2..bagaiman sikap latif, emnulis puisi bukan sekadar mencatat. Tapi, menulis, merenung, perkataan dan ayat akan disimak, sebelum dihantar kepada penerbit.
(lih : CATATAN Latiff Mohirin , 2011:204)

Gombak
22 Sept 2011

 

No comments:

Post a Comment